Posted on

Hubblen Playing lean -ilta

Hubble järjesti ”Playing lean” -illan toimistollaan 25.9.2018 ja olin mukana tutustumassa aiheeseen ja samalla itse Hubbleen ja sen verkostoon.

Hubble järjestää ”Koodausta ja kohellusta” -teeman alla tapahtumia, joissa kokeillaan asioita. Tapahtumat ovat kätevä tapa verkostoitua ja luoda uusia yhteyksiä aiheesta kiinnostuneiden kanssa. Samalla yritys pääsee esittäytymään uusille osallistujille ja kertomaan verkostolle ajankohtaisen tilannetiedon toiminnastaan.

Pelaaminen ja kokeilu

Itse kokeiluosuus alkoi Lean Startup-taustan ja pelin esittelystä. Pelin kehittäjät tulevat Norjasta ja pelilauta on eräänlainen ”lentosimulaattori” Lean Startupin metodeihin tutustumiseen ja erilaisten liiketoimintatilanteiden tunnekokemusten kohtaamiseen.  Esittelyn jälkeen siirryttiin varsinaiseen pelaamiseen. Ohessa pelitapahtumia omasta näkökulmasta:

Pelissä pelaajan tehtävänä oli saada kauppa kaikkein vaativimman asiakkaan kanssa. Polku voiton tuovan asiakkuuden (punainen) luo kulkisi vähintään kolmen aiemman asiakkuuden (vihreä-keltainen-orassi) kautta. Kauppa onnistuu, kun yrityksen tuotteen ominaisuudet ovat vähintään asiakkaan tarpeita vastaavat. Teoriassa polun voittoon voisi luoda neljällä perättäisellä onnistuneella kaupalla, mutta sellaista sattumaa harvoin osuu kohdalle. Käytännössä reitti huipulle kulkee useamman mutkan ja työvaiheen kautta. Asiakkaiden tarpeet voivat olla hyvin erilaisia ja niitä on hyvä kartoittaa ennen kauppavaiheen yrittämistä. Joskus kartoitustyö on antoisaa  ja antaa samalla kertaa useita kohteita tutkittavaksi. Joskus kartoituksen lopputuloksena on vain kokemuksia seuraavaan kertaan. Suoran sokkokaupan kautta voi edetä nopeasti, mutta riskinä on asiakkuuden menetys. Onnistunut kartoitus ja hankittu asiakkuus avaavat polkuja uusiin kartoituskohteisiin. Asiakkaan tarpeisiin vastaaminen vaatii kehitystyötä ja työvoimaa sen toteuttamiseen. Pelikierroksella käytössä olevat resurssit pitää sijoittaa oikein. Resurssien käytön järjestykselläkin on merkitystä. Omaa yritystä kehittämällä (ja siihen resursseja panostamalla) voi tehostaa toimintoja, jotka voivat olla eduksi pelin edetessä. Vastapelaajien taktiikka ja toimet asiakaskentässä tai kehitystyössä on hyvä huomioida, sillä pelissä kaikki kilpailevat saman loppuasiakkaan kaupasta ja kaupan ratkettua peli päätty.

Playing lean -pelin pelikartta
Playing lean -pelin pelikartta

Oheisessa kuvassa näkyy oman tiimini näkymä pelikentästä. Haimme hetken sopivaa polkua ylhäältä ja alhaalta. Vastustajien onnistuneet kaupat sulkivat polkuja edestä tai sitten kartoituksessa esiin tulleet asiakastarpeet vaikuttivat liian kaukaisilta toteutettaviksi. Lopulta hyvä polku löytyi oikealta. Vastustajien menestys oli ollut parempaa ja he lähestyivät jo loppukauppaa. Heidän toimintaa ja menossa olevaa muuntautumista seuraamalla yritimme parhaamme mukaan ennakoida tulevaa ja teimme kovasti muutostyötä tarjontamme ominaisuuksiin. Koska pelissä pitää muistaa myös hieman hassutella, kokeilimme ohessa osaa resursseista sokkokauppoihin.

Voittajat saivat hienot pokaalit ja pelin jälkeisessä keskustelussa vertailtiin tiimien näkemyksiä ja valittuja strategioita. Mahtava peli! Suosittelen kokeilemaan!

Jälkiajatuksia

Datan ja analytiikan osalta peli herätti muutamia ajatuksia. Asiakkaiden tarpeen sovittaminen nykyiseen tai tulevaan tarjontaan tarjoaa useita vaihtoehtoisia skenaarioita. Yrityksen ohjaaminen voisi hyötyä siitä, että eri vaihtoehtojen sisältö ja niihin pääsemiseen tarvittavat resurssit ja panostukset olisi valmiiksi laskettuna/arvioituna. Päätöksen ei aina tarvitse noudattaa laskennallisesti parasta vaihtoehtoa, mutta laskennan kautta varmistettaisiin, että päätöksen seurauksista ollaan tietoisia. Esimerkiksi kun myynti löytää uusia potentiaalisia asiakkaita ja tunnistaa heidän tarpeitaan, päivittyisi vaihtoehtoisten etenemistapojen tilannekuva. Näin johto ja tuotanto voisivat nopeasti reagoida tai valmistautua saavutettavissa olevaan markkinakokonaisuuteen.

Varsinaista myynnin tekemää kartoitusta voisi edeltää esiprofilointi, jossa on laskennallisesti selvitetty, mitä asioita aiemmista asiakkaista on jo löytynyt ja millaisia  yhteneväisyyksiä uudellaan asiakkaalla on toisten asiakkaiden kanssa. Heikotkin signaalit ja epäsuorat huomiot voivat laskennan kautta tuoda esiin asioita, jotka muutoin jäisivät huomaamatta. Tämä voisi auttaa myyntiä kartoittamaan potentiaalisimmat kohteet ensin.

 

Lisätiedot:

Author: Janne Harjamäki

Toimin projektitutkijana data-analytiikan osaamiskeskittymän hankkeessa (TTY Pori). Olen aiemmin toiminut projektitutkijana Ajatar-hankkeen avoimien verkkokurssien (MOOC) -teemassa (myös TTY Pori). Lisää infoa, katso linkedIn


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *